Informasjon fra styret
- Styret

- Dec 1
- 4 min read
Kjære beboere,
Det har vært mye engasjement rundt den nye parkeringsordningen, både i direkte henvendelser til styret og i sosiale medier. Det er bra at folk bryr seg om hvordan vi organiserer fellesarealene våre.
Samtidig ser vi når vi går gjennom tilbakemeldingene og våre egne skriv på nytt, at informasjonen vi først sendte ut ikke var utdypende nok. Dette beklager vi.
Vi ønsker derfor å utdype noen punkter, rydde opp i misforståelser og forklare både hvorfor vi gjør dette, hva som faktisk gjelder, og hvordan dere kan påvirke og stille spørsmål framover.
Vi sitter ikke på fasiten alene, vi forsøker etter beste evne å følge regelverk og anbefalinger, og vi dobbeltsjekker ting underveis. Dette også med bistand fra ABBL sine ulike avdelinger. Dere som beboere har selvfølgelig også viktige innspill. Vi jobber alltid for borettslagets og dermed beboernes beste. Uansett vil vi alltid se på mulige justeringer underveis.
Over tid har uteparkeringen i borettslaget vært betydelig belastet. Mange som ikke bor i området har brukt parkeringsplassene våre som gratis parkering og oppbevaring av kjøretøy. Dette har ført til at beboere og gjester i perioder ikke har hatt plass. For å sikre at parkeringsarealet brukes av dem det faktisk er ment for, har styret besluttet å innføre et regulert parkeringssystem. Dette er en løsning som er mer og mer vanlig i borettslag og sameier, og som anbefales når felles parkeringsareal blir misbrukt av uvedkommende.
Styret har ansvar for å forvalte fellesarealene på vegne av alle beboere. Innenfor dette ligger retten til å regulere bruken av eksisterende parkeringsplasser. Dette inkluderer å innføre ordensregler og kontrollsystemer som skal sikre rettferdig bruk og forutsigbarhet for alle. Slike tiltak krever ikke vedtak på generalforsamling, med mindre det gjøres større fysiske endringer eller investeringer. Samtidig ønsker vi å understreke at beboernes innspill er viktige, og at ordningen kan justeres dersom praktiske forhold tilsier det. Kostnaden for tjenesten er totalt 1.499,- per måned
Det vil bli mulig å søke om registrering av flere kjøretøy på uteområdet. Dette blir en ordning basert på søknad og styregodkjenning i henhold til vedtekter, og det kommer tydelig og konkret informasjon om hvordan dette fungerer før systemet tas i bruk.
Når det gjelder gjesteparkering, vil alle andeler få 40 timer pr. måned til korttidsbesøk og 2 biler per besøk gjennom det digitale systemet etter anbefaling fra leverandør. Om dette blir for liten tid for de fleste eller for få biler per besøk, så vil vi gjøre justeringer underveis.
For situasjoner der gjester trenger parkering utover korttidsordningen, vil beboere kunne søke om utvidet gjesteparkering. Også her vil søknadsprosess og kriterier beskrives grundig før systemet aktiveres. Intensjonen er å gi fleksibilitet der det er behov, samtidig som vi sikrer at plasser ikke blir stående opptatt over lang tid uten avtale.
Det nye systemet vil kreve at alle kjøretøy både beboeres og gjesters registreres. Kun registrerte kjøretøy med gyldig tillatelse kan benytte parkeringsplassene. Biler som står uten registrering eller parkert i strid med ordningen kan få kontrollsanksjon fra parkeringsselskapet. Dette er nødvendig for å unngå misbruk av plasser og sikre at beboere og gjester faktisk får plass.
Søknader om bil nummer to, utvidet gjesteparkering og midlertidige behov (som flytting eller håndverkerbesøk) vil håndteres gjennom det nye digitale systemet. En detaljert veiledning om søknadsprosessen vil bli sendt ut før systemet trer i kraft.
Kjøretøy som kommer fra kommunen, hjemmesykepleien eller lignende vil bli hvitelistet og ikke bli ilagt kontrollgebyr.
Hensikten med reguleringen er å prioritere parkeringsplassen for beboere og deres gjester, sikre en rettferdig fordeling og unngå at plasser opptas av uvedkommende. Dette er særlig viktig når parkeringsarealet er begrenset og felles for alle. Til det beste for alle oss beboere.
Det er foreløpig ikke fastsatt en endelig oppstartsdato for systemet. Innføringen vil skje med en myk overgang, slik at alle får god tid til å sette seg inn i ordningen og stille spørsmål. Vi vil gi tydelig informasjon i god tid før systemet tas i bruk, sammen med leverandøren av systemet som har gitt oss sine anbefalinger og de har ment er en god start for oss.
Vi vil også gjerne utdype at dette er en start og alt vil kunne endres eller justeres, da vi trenger en god innkjøringsperiode for å se hva som fungerer og ikke fungerer
For mer bakgrunnsinformasjon viser vi til skrivene angående dette som er lagt ut på borettslagets nettsider.
Om kommunikasjon med styret og bruk av sosiale medier
Vi har fått med oss at det har vært diskusjoner i sosiale medier, blant annet om:
lovligheten av ordningen, som er besvart lenger opp
om dette burde vært stemt over på generalforsamling, som besvart lenger opp
påstander om at «styret aldri svarer» og «nekter å kommunisere».
Vi ønsker å svare tydelig på dette:
Styret skal være tilgjengelig for beboerne, og vi svarer på henvendelser vi får til styrets offisielle e-postadresse.
Sosiale medier (for eksempel Facebook-grupper) er ikke egnet som kanal for formell kommunikasjon med styret. Der er det lett å misforstå, informasjon forsvinner, og vi kan verken sikre personvern eller sporbarhet på samme måte.
Når vi ber om at henvendelser kommer på e-post, er det ikke for å unngå dialog,
men for å sikre at:
saker blir registrert,
alle i styret kan sette seg inn i dem, og
vi kan gi mest mulig presise og gjennomtenkte svar.
Skulle det likevel være umulig for noen å sende en e-post, så er det mulig å skrive til styret og legge dette i postluken på døren til styrerommet i Bjørnebærstien 61.
Vi påstår ikke at vi alltid treffer perfekt på første forsøk, verken på informasjonsskriv eller vurderinger. Men vi leser tilbakemeldingene, vi dobbeltsjekker oss mot regelverk og vanlig praksis, samt leverandører, rådgivere og ABBL. Vi er også selvsagt villige til å justere kursen når noe viser seg å være uklart eller uhensiktsmessig.
Det er også viktig for oss å påpeke at vi i styret også er beboere her, og det vi ønsker er kun til det beste for oss alle som bor i Eineåsen borettslag.
Med vennlig adventshilsen
Styret



Comments